Logistyka w e-commerce – co generuje koszty?

logistyka w sklepie internetowym

Prowadzenie własnego biznesu e-commerce nie należy do najłatwiejszych czynności, szczególnie jeśli w grę wchodzi pełna optymalizacja procesów logistycznych i przyspieszenie realizacji zamówień składanych przez klientów. W tym artykule znajdziesz kilka kluczowych informacji na temat tego, jakie czynniki wpływają na koszty logistyczne sklepu internetowego. Poznasz też kluczowe porady, jak ograniczyć wydatki związane z procesami logistycznymi w swojej firmie e-commerce.

Jest naprawdę mnóstwo czynników, które wpływają na całkowite koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Choć wydaje się, że własny sklep internetowy to praktycznie zerowe wydatki, w praktyce jest zupełnie inaczej. Prowadzenie strony internetowej i obsługa zamówień to nie wszystko, co generuje koszty.

Niezbędne jest także posiadanie magazynu przeładunkowego, pracowników realizujących zamówienia i wysyłkę paczek, a także działu do obsługi zwrotów konsumenckich. Podstawowe czynniki, które generują największe koszty w przypadku logistyki dla e-commerce to:

  1. Magazynowanie towaru – to prawdopodobnie jeden z elementów, który najmocniej rzutuje na koszty prowadzenia sklepu internetowego. Wynajęcie powierzchni magazynowej to często wydatek nawet do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. 
  2. Transport – dotyczy zarówno dostarczania towarów na magazyn, jak i wysyłki gotowych zamówień do klientów. Im korzystniejsza umowa z przewoźnikiem, tym większe zyski dla przedsiębiorstwa przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.
  3. Zatrudnienie pracowników – realizacja wysyłki towarów nie byłaby możliwa, gdyby nie pracownicy magazynu. Ich zatrudnienie, zależnie od skali działalności to wydatek nawet do kilkunastu tysięcy złotych co miesiąc.
  4. Materiały operacyjne – to kolejny czynnik, który rzutuje na całkowite koszty logistyczne w e-commerce. Do obsługi zamówień potrzebne są opakowania kartonowe, taśmy pakowe, folia stretch, palety i etykiety przewozowe.
  5. Zarządzanie logistyką – bardzo ważne jest to, aby w e-commerce konkretne osoby były odpowiedzialne za wszystkie procesy logistyczne. W razie zaginięcia paczki w firmie przewozowej warto mieć w zanadrzu osobę, która zajmie się wyjaśnieniem takiej sprawy.

Powyższe czynniki to tylko kilka elementów, które rzutują na całkowitą cenę logistyki w e-commerce. Średnio przyjmuje się, że koszty logistyczne małego sklepu internetowego mogą sięgać nawet do kilku tysięcy złotych – zakładając, że powierzchnia magazynowa jest niewielka, a zatrudnionych pracowników maksymalnie kilku. Przy większej skali działalności koszty logistyczne to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

Sprawdź także: Rynek pracy w branży logistycznej. Z tego artykułu dowiesz się, ile powinieneś zapłacić swoim pracownikom magazynu, a także jakie koszty całkowite ponosi pracodawca z tytułu zatrudnienia.

Przeczytaj również:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *